77.
Σ' αυτή τη χάρη και τη λαμπρότητα και την ένωση με το Θεό οι Άγγελοι
πλεονεκτούν από τους ανθρώπους. Γι' αυτό και είναι δεύτερες λαμπρότητες,
λειτουργοί της άνω Λαμπρότητας. Ακόμη, οι νοερές δυνάμεις και τα λειτουργικά
πνεύματα είναι φώτα δεύτερα, απαυγάσματα του Πρώτου Φωτός, και πρώτη φωτεινή
φύση μετά την Πρώτη, γιατί φωτίζονται από εκεί. Ο Άγγελος είναι δεύτερο φως,
απορροή ή μέθεξη του πρώτου Φωτός. Με την κυκλική τους κίνηση, οι θείοι νόες
ενώνονται με τις άναρχες και ατελεύτητες ελλάμψεις του καλού και αγαθού. Γιατί
για τους αιωνίους, φως είναι ο ίδιος ο Θεός και τίποτ' άλλο. Και ό,τι είναι για
τα αισθητά ο ήλιος, αυτό είναι για τα νοητά ο Θεός. Αυτός είναι το πρώτο και
υπέρτατο φως που φωτίζει όλη τη λογική φύση.
94. Όπως
το φως του ηλίου είναι αχώριστο από τις ακτίνες του και από τη θερμότητα που
μεταδίδεται μ' αυτές, αλλά για όσους απ' αυτούς που το δέχονται είναι τυφλοί,
το φως είναι αμέθεκτο και μόνο η μέσω των ακτίνων θερμότητα γίνεται αντιληπτή∙ έτσι και πολύ
περισσότερο, κανένας απ' όσους δέχονται τη θεία λαμπρότητα δεν μπορεί να έχει
μέθεξη της θείας ουσίας. Γιατί δεν υπάρχει απολύτως κανένα κτίσμα που να έχει
δύναμη δεκτική της φύσεως του Δημιουργού.
(Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών, μεταφρ. Αντώνιος Γαλίτης, εκδ. Το
περιβόλι της Παναγίας, 1986, δ΄τόμος, σελ. 312-331)
Περισσότερα ΕΔΩ